tiistai 27. elokuuta 2013

Äidin vapaa-aika

Alkukesästä sain ilmoituksen postiin tulleesta paketista. Paketista paljastui mm. kaksi lahjakorttia joogatunneille. Ympäri Suomea asuva ystäväjoukkoni oli kerännyt kolehdin ja halunnut muistaa minua. Olin häkeltynyt ja liikuttunut. Minulla on maailman parhaat ystävät!

Viime viikonloppuna lahjakortit pääsivät vihdoin käyttöön. Osallistuin kolme päivää kestäneelle intensiiviselle joogakurssille, jossa käytiin läpi joogan perusasanoita (asentoja), hengitystä ja muuta joogan harjoittamiseen olennaisesti liittyvää. 
Jooga on kulkenut elämässäni mukana jo pitkään. Ennen esikoisen syntymää minulla oli tapana aloittaa jokainen aamu joogaamalla. Vauva- ja lapsiperhearki nitistivät tavan tehokkaasti. Esikoisen vauva-aikaan kokeilin äiti-lapsijoogaa, mutta ei pienen lapsen kanssa voi joogata, kun koko harjoituksen idea on tyhjentää mieli ylimääräisestä ja keskittyä silmät kiinni kehon liikkeisiin. Siirryin joogailemaan aina kun aikaa riitti. Ennen Valon syntymää kävin läheisellä koululla joogaamassa viikottain. Valon myötä koko jooga-harrastus on jäänyt haavetasolle, tässä kun on ollut melko vähän hetkiä hiljentymiselle.

Mutta nyt viikonloppuna, vihdoin ja viimein, yhteensä kuusi tuntia joogaa. Kuinka ihanaa olikaan olla ihan rauhassa, hiljaisessa joogasalissa, keskittyä vain olemiseen, tähän hetkeen, hengittämiseen. Minua vaivanneet niska- selkä- ja hartiakivut hävisivät. Ajatukset kuolemasta, tunne elämän raskaudesta ja ne miljoona hoitamatonta asiaa jäivät jonnekin taka-alalle. Ihan kuin olisin käynyt henkisessä suihkussa. Olo on puhdas. Hengitys kulkee vapaasti.

Lahjakortteihin jäi vielä lukuisia kertoja käyttämättä. Ne on tarkoitus kuluttaa loppuun käymällä syksyn ajan kerran viikossa joogasalilla. Vakaa aikomus on myös löytää kotona hetkiä hiljentymiseen ja rentoutumiseen joogan avulla.

Kiitos kaunis ystävilleni, jotka lempeästi pakottivat minut tekemään pieniä irtiottoja omaishoitajan elämästä! Vaikka olin tiedostanut, että se voisi tehdä hyvää, niin enpä ollut kertakaikkiaan tajunnut, kuinka hyvää se oikeasti tekeekään.

14 kommenttia:

  1. Oih, varmasti tuollainen irrottautuminen ja rauhoittuminen oli paikallaan ja teki hyvää sinulle ja jaksamisellesi. Toivottavasti pääset nyt kerran viikossa joogaamaan ja antamaan aikaa vain itsellesi ja rentoutua, tyhjentää ajatukset jne. Aivan ihana postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuinka ollakaan tällä viikolla esikoisen vanhempainilta estää minua menemästä haluamalleni tunnille. :) Mutta ensi viikosta eteenpäin haluamani illat ovat tyhjiä ja varmasti myös pysyvät tyhjinä, jotta pääsen joogasalille.

      Poista
  2. Olen niin onnellinen sinun joogahetkistäsi! Ne tulevat takuulla tarpeeseen! Nauti!

    VastaaPoista
  3. Ihana juttu, olen onnellinen puolestasi! :)

    Nina

    VastaaPoista
  4. Loistava juttu! Oman ajan merkityksen tajuaa parhaiten vasta, kun on kokeillut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ja oli mahtavaa päästä tekemään pitkästä aikaa jotain minulle ennen niin tärkeää ja voimia antanutta asiaa.

      Poista
  5. Ihanaa! Voimaannuttavia omia hetkiä ja arjen irtiottoja.

    Anu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anu! Voimaannuttavia ne nimenomaan ovat. :)

      Poista