Lueskelin Kehitysvammaisten tukiliiton blogia ja eteeni tulivat nämä kirjoitukset: http://www.kvtl.fi/blogi/ystavan-kynasta/kenen-joukoissa-seisot-vammaispalvelu/
http://www.kvtl.fi/blogi/ystavan-kynasta/vammaispalvelun-tulevaisuus-%E2%80%93-kasvaako-karsivien-joukko/
Ne olivat hyviä ja esim. tätä blogia seuranneille varmaan aiheeltaan tuttuja. Yhteiskunnallisista asoista pitää jaksaa julkisesti avata suutaan ja olen iloinen, että on ihmisiä, jotka sitä jaksavat tehdä. Jäin pohtimaan myös vammaispalveluiden kohtaanto-ongelmaa. Vammaisilta tai heidän läheisiltään ei juuri kysytä, millaista palvelua he tarvitsisivat. Liikkumavaraa ei ole ja palvelut ja niiden myöntäminen ovat tiukasti säädeltyjä. Olen saanut miljoonaan kertaan listan palveluista, joihin Valo on oikeutettu ja välillä ihmetellään, miksi en ole hakenut niitä kaikkia. Ehkä siksi, ettei niistä olisi apua meidän arkeen?
Autolliselle vammaisen perheelle on olemassa erilaisia tukimuotoja auton muutostöiden tukemisesta auton hankintaan liittyviin kuluihin ym. Mutta jos omaa autoa ei ole, liikkumista ei tueta mitenkään. Vapaa-ajan matkoihin saa hakea korvattavia taksikyytejä. Mutta kyyditys tapahtuu Helsingin sisällä. Helsingissä on kyllä aika hemmetin hyvä joukkoliikenne että ei ole kauhean vaikea päästä paikasta a paikkaan b. Sen sijaan vaikka johonkin kauemmas voisi olla helpompi suhata taksilla. Vaan se menee omaan pikkiin. Sairaalamatkoihin ei myöskään myönnetä avustusta (ne kustantaa KELA, monen sadan euron omavastuurajan täytyttyä). Sairaalamatkoihin voisi oikeasti olla hyödyllistä saada taksikyyditys, kun usein liikutaan akselilla oma työpaikka-Valon päiväkoti-sairaala-koti ja aikaa eri liikennevälineissä tuhraantuu.
Olen myös usein miettinyt, että byrokratiaa voisi vaikeavammaisen kohdalla keventää huomattavasti jos vaikkapa diagnoosi "vaikea kehitysvamma" oikeuttaisi automaattisesti tiettyihin asioihin ilman väliportaiden paperinpyöritystä. Esimerkiksi ilmaisvaippoihin täytyy hankkia lausunto - miksi, kun terveyskeskus näkee diagnoosit ja sairaskertomukset näytöltä? Erikoishammashoitoon tarvitaan myös oman hammasaseman hammaslääkärin lähete, vaikka on selvää että vaikeavammaisen hammashuolto hyvin hyvin harvoin onnistuu ihan perushammaslääkärin taidoilla.
Tai tämä Valon tuleva koulushow... On tosi hienoa, että Suomessa kaikki pääsevät kouluun, mutta lainsäädäntö koulun pakollisuudesta aiheuttaa kyllä vaikeavammaisille aika paljon mutkia matkaan. Siitä huolimatta, että on selvää, etteivät he suorita oppimissuunnitelmien sisältöjä, eivät yhdeksässä tai edes yhdessätoista vuodessa. Kaikenlaiset psykologiset selvitykset, lähikoululle ilmoittautumiset ja sen sellaiset ovat kertakaikkiaan mielestäni ajanhukkaa kun tapaus on niinkin selvä kuin Valo. Anteeksi vaan. Resursseja voisi mieluusti kohdentaa niille ja sinne, missä niitä tarvitaan.
Usein tulee olo, että lakeja ja palveluita valmistelevat, myöntävät ja kohdentavat ihmiset, joilla ei ole mitään käytännön kokemusta vaikeavammaisen kanssa elämisestä. Juuri tuosta syystä heidän kanssaan on toisinaan hyvin turhauttavaa käydä taistoa etuuksista ja oikeuksista. Itselleni on vuosien kuluessa kehittynyt aika kova nahka tähän hommaan. Nimittäin jos huomaan, että joku ei oikeasti ole yhtään kärryillä meidän elämästä, mutta kuvittelee silti tietävänsä paremmin, mitä tarvitsemme, suljen aika nopeasti korvani.
Olisi tosi hienoa jos palvelujen käyttäjiä otettaisiin yhä enemmän mukaan palveluiden kehittämiseen. Heillä saattaisi olla ihan hyviä vinkkejä normienpurkutalkoisiinkin. On selvää, että esimerkiksi vammaiset ovat niin moninainen joukko, että oikeastaan heidän palveluidensa ja etujensa pitäisi myös olla joustavia ja tiettyjen raamien sisällä muunneltavia.
Onko joku ikäraja koska voi saada sen 18 yhdensuuntaisen matkan vaikeavammaisen kuljetuspalvelun taksilla, sen missä taksille maksetaan sama hinta kuin linja-autollakin? Etkö voisi hakea sitä Valolle, vedoten siihen että julkisilla on hankala kulkea, aikataulut ym. Voi olla että tarvisitte kulkemiseen invataksin mihin menee rattaat kasaamatta. Sen kortin kanssa voi matkustaa myös kotikunnan ulkopuolelle jos julkisilla kulkeminen on kohtuuttoman hankalaa, esim. eri hakemuksella sillä voi liikkua kotikunnan ulkopuolellakin jos on siellä esim. kuntoutuksessa... siis kuntoutukseen mennään kelan piikkiin, mutta siellä paikanpäällä voi liikkua tuolla vaikeavammaisen matkakortilla. Kannattaa kysellä ja ottaa selvää. Kortin myöntää vammaispalvelu.
VastaaPoistaOkei. Em tiedä yhtään tästä etuudesta. Minä haluaisin kyyditysä paikkoihin, joihin ei muuten pääse, esim. Nurmijärvelle tai Raumalle. :) En usko, että ystävien luona vierailu on kovinkaan tärkeää ja siksi korvattavaa...
PoistaYleensähän tämän tyyppiset taksimatkat (eivät pelkästään vaikeavammaisten) saa käyttää miten itse lystää, eli myös ystävien luona vierailuun. Asuin ennen alkoholistien asuntolan naapurissa ja kaikillahan niillä oli taksikortit, joilla suhasivat viinakauppaan ja takaisin. Ja se viinakauppa oli siis 100 m päässä. Oikeasti ei mitään hajua, millä perusteella noita myönnetään. Tuntuu, että kaikki, jotka oikeasti taksimatkoja tarvitsisivat eivät niitä saa. Tälläkin hetkellä naapurissa asuu nainen, joka käy päivittäin sauvakävelemässä (kyllä, olen kyylä) ja hänkin käy kaupassa invataksilla, sillä on saanut taksikortin diabeteksen(!) perusteella. Että silleen. Ja sitten me toiset stressataan bussipysäkillä, että mahtuukohan tällä kertaa rattaiden kanssa kyytiin, kun lapsen leikkaus alkaisi Lastenklinikalla kohta puoliin...
PoistaKiitos tästä elämän ironiasta! :D
PoistaMinä olen tällainen viherpiipertäjä ekohihhuli ja olen ihaillen seurannut, kuinka vapaaehtoisesti käytät Valon kanssa julkista liikennettä. Se ei varmasti ole helpoin ratkaisu ajallisesti, fyysisesti eikä etenkään henkisesti (kuten saimme taannoin lukea). On omituista, ettei sellaista liikkumismuotoa, joka säästää rahaa ja luontoa ja vähentää ruuhkia, tueta vammaisen lapsen kuljetuksessa, vaikka moni kunta tukee esimerkiksi vastaavaa työmatkaliikennettä.
VastaaPoistaYmmärrän sinua siinäkin, että byrokratia väsyttää. Toisaalta joku saattaisi kokea tuollaisen tietty diagnoosi = tietyt palvelut -järjestelmän niin, että ei enää huomioitaisi yksilöä yksilönä, ja pahimmillaan siinä kai voisi käydä niin, että joutuisi kohdelluksi vammaisempana kuin onkaan. Äitini ja isäni taistelivat aikoinaan kovasti, ettei minua lievästi cp-vammaisena laitettu erityiskouluun (olen nykyisin ihan omillani toimeen tuleva ja pari yliopistotutkintoa suorittanut veronmaksaja). Tietenkin Valon kohdalla tilanne on erilainen, mutta mitä olen blogiasi lukenut, on Valo oppinut paljon sellaisia asioita, mitä moni saman diagnoosin saanut ei koskaan opi, ja nyt hän voi saada omia kykyjään vastaavaa opetusta. (Vaikka jos ihan tarkkoja ollaan, niin Suomessa nimenomaan ei ole "lainsäädäntöä koulun pakollisuudesta" eli ei koulupakkoa vaan oppivelvollisuus.)
Ajattelen, että systeemi nimenomaan saisi olla niin joustava, että tietyillä diagnooseilla saisi automaattisesti tietyt palvelut, mutta että niitä kaikkia palveluita ei tietysti olisi pakko käyttää ja toki myös mahdollisuus yksilölliseen arviointiin säästettäisiin. Jos tietyt paperinpyöritykset jäisivät välistä, niin ehkä resursseja oikeassa kohdassa tapahtuvaan tarveharkintaan ym. henkilökohtaisiin suunnitelmiin jäisi enemmän. Toki tämä vaatisi vanhan systeemin romuttamista ja ehkä uudenlaista ajatteluakin. Enkä sitäpaitsi tiedä mitään näiden asioiden hallinnollisesta tai lakeihin liittyvästä puolesta. Kunhan avasin suuni. :)
PoistaValon kohdallahan koulumuoto tulee kuitenkin olemaan vaikeavammaisten pienluokka, eivät arvioivat tahot usko puoliinkaan hänen kyvyistään eikä Valon diagnooseilla ja vammoilla taida oikein muuta mahdollisuutta olla. Siksi kaikenlainen arviointi tuntuu tosi turhalta, kun kaikki tietävät lopputuloksen ja jopa todennäköinen koulukin on jo selvillä - vaihtoehtoja ei ole montaa.
Onko siis Valolla tuota Vammaispalvelulain suomaa Kuljetuspalveluoikeutta, jonka saamiseksi, ei Lain mukaan ole mitään ikärajaa, mutta kun kuulemma jotkut Sossut muka väittävät, ettei myönnetä alle 7-vuotiaalle Tapaukselle, joka ei pidä paikkaansa! Kun tiedän Teidän asuvan Hesassa, on "varoitettava" Teitä siitä, että jos vasta harkitsette oikeuden anomista Valolle, Teille hyvin todennäköisesti tyrkytetään vaihtoehdoksi käyttää Helsingin Matkapalvelukeskusta, jolloin pitäisi tilata auto vähintään 40 minuuttia ennen toivottua lähtöaikaa, Teille, saattaa tietokone arpoa kaikki ajat 20 minuuttia ennen, tai 20 minuuttia jälkeen sen toivotun lähtöajan, kyyti, saatetaan yhdistää toisten Matkustajijen kanssa, joten se siitä joustavuudesta ja jopa on niin, että meidät noin 700 Kuljetuspalvelunkäyttäjää, jotka aikanaan vapautettiin tämän käytöstä, ollaan väkisin siirtämässä takaisin sitä käyttämään, josta johtuen, ovat jo Vammaisjärjestöt antaneet ohjeita, että pitää esim. todeta, että olemme vaarallisia muille matkustajille ja -Kuskeille, jonka vuoksi, ei voida laittaa meitä samaan kyytiin muiden kanssa. Laittakaa siis Googlella hakusanaksi Helsingin Matkapalvelukeskus, niin johan on Teillä naurussa ja -itkussa pidättelemistä. Ja ainakin tällä hetkellä, tuo koskee Hesaa ja -lähikuntia, eli Espoota, Vantaata, Sipoota ja -Kauniaista, mutta jos siis harkitsette hakevanne, vaatikaa, että pitää olla mahdollisuus tilata auto "normaalitaksikeskuksesta" ja/tai suoraan Kuskilta, jos vaikka muodostuisikin hyvä Tuttukuski-suhde jonkun Invataksin kanssa? Entä tulitteko kokeilleeksi taksin ja -bussin välimuodon, eli Kutsuplussan käyttöä, joka nyt kuitenkin "haudataan" käytöstä vuodenvaihteessa. Muutoin, asiaa taas kirjoitit, kuten linkittämäsi Blogikirjoituksetkin olivat.
VastaaPoistaLuulenpa, että juuri tätä etuutta tulin marraskuussa hakeneeksi sosiaalivirastolta. Mitään päätöstä ei ole kyllä tullut suuntaan eikä toiseen. Kuulostaapa "mielenkiintoiselta" tuo kuvio matkakeskuksen kanssa... En millään jaksaisi mitään ylimääräistä säätöä! Äh..
Poista"VAIKEAVAMMAISTEN KULJETUSPALVELUT
VastaaPoistaVammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja myönnetään henkilölle, jolla on erityisiä
vaikeuksia
liikkumisessa ja joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia
joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. (Asetus Vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista § 5).
Kuljetuspalveluihin niihin lii
ttyvine saattopalveluineen kuuluu vaikeavammaisen henkilön
työssä käymisen, opiskelun, asioimisen, yhteiskunnallisen osallistumisen, virkistyksen tai
muun sellaisen syyn vuoksi tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset.
Jokapäiväiseen elämä
än kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan
alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset."
Eri hakemuksella voi saada harkinnanvaraisena mahdollisuuden matkustaa myös lähikuntien ulkopuolelle kuten kyläreissuille.
Sauvakävely ei ole este kuljetuspalvelun saamiselle.
Kiitos tästä. Yksi ongelma on kai sekin, että periaatteessa esim. kyläilyt tapahtuvat äidin ystävien luokse äidin virkistykseksi, mutta Valo täytyy tietenkin ottaa mukaan, mikä luo ongelmia liikkumisen suhteen. Käytännössä tarvitsemme nykyään kai invataksin johon saa rattaat tai pyörätuolin, sillä Valo on kasvanut ulos turvaistuimestaan eikä apuvälinekeskuksessa käsittääkseni ole muuta kuin autoon kiinteästi sijoitettavia turvaistuimia. Ne eivät satunnaiselle taksimatkailijalle käy.
PoistaHei,
VastaaPoistatsemppiä!
Lapselleni myönnettiin Kelan taksikuljetukset kahdesti viikossa tapahtuviin hoitoihin tälle vuodelle. Käytännössä oli kuitenkin mahdotonta saada kuljetuksia järjestymään. Lapsi tarvitsee tutun kuljettajan, jotta matka sujuisi. Muutama vakikuski olisi ihan toimiva ratkaisu.
Soitin useaan taksifirmaan, mutta kenellekään eivät kuljetusajat sopineet. En päässyt edes keskustelemaan vakikuskitoiveesta. Olemme sumplanneet aikatauluja, vientejä ja kuljettaneet lasta itse hoitoihin Helsingissä koko vuoden. Yhtään taksimatkaa ei ole tänä vuonna tehty. Toivossa eletään, että ensi löytyisi taksari meille.
Ihana palvelu :)
PoistaEn voi uskoa, ettei vakikuskeja muka saisi järjestymään. Kuulostaa surkealle palveluvalmiudelle...
^ Olisiko sinulle mahdollista tavata henkilökohtaisesti joitakin takseja ja keskustella omakuskitoiveistasi heidän kanssaan. Myöntäähän Kela hakemuksesta tämän tuttukuskin ettei tarvi mennä kimppakyydillä ainakaan ja muutamalla sellaisella voisi olettaa että toimisi. Ehdotan että soittelet järjestyksessä kaikki taksit läpi ihan henk.koht. ja kysyt kuinka kuljetukset _saadaan_ järjestymään. Onhan varmaan teilläkin yksityisiä takseja niin ettei kaikki ole firmoja. Listan takseista saat varmaan jostain taksikeskuksesta tai ainakin neuvon mistä voit kysyä. Ellei mikään silti onnaa niin olisiko invataksi millainen ratkaisu?
VastaaPoistaHyvä neuvo!
PoistaItsekin ajattelen, että tässä nimenomaan täytyy vaatia omia oikeuksiaan, vaikka se rasittavaa onkin.
Hei!
VastaaPoistaMinulla on Helsingin kaupungin myöntämiä asiointimatkoja 18 yhdensuuntaista kuukautta kohti (+ opiskelumatkat vielä siinä lisänä). Maksan matkoistani vain julkisen liikenteen osuuden, Helsingin sisäisistä 2,50 ja Espoo - Vantaa - Kauniainen-akselilla 5 euroa / yhden suuntainen matka. Muistaakseni näissä taisi olla myös jotain mahdollisuuksia matkustaa esim. Keravalle, Kirkkonummelle, Sipooseen jne muihin lähikuntiin. Opiskelumatkat ovat pelkkiin opiskelumatkoihin, joilla pääsee matkustamaan vain tiettyihin osoitteisiin (mun tapauksessani vain sinne koululle, jota käyn), mutta asiointi eli ns. vapaa-ajan matkoilla saa mennä minne huvittaa, sitä ei olla millään tavoin rajoitettu. Olen siis näkövammainen, joten siksi nämä matkat on myönnetty. Joku mainitsi aiemmin matkojen yhdistelystä muiden kanssa. On olemassa joitakin syitä, jolloin yhdistelymatkat voidaan rajata kokonaan pois. Esimerkiksi minulla on opaskoira, joka on tietoihini merkitty, ja jonka vuoksi kyytejäni ei yhdistellä muihin. Kannattaa kysyä matkoista kaupungin vammaispalvelusta. Ikärajoista matkojen myöntämiselle en tiedä, mutta jos yhtään tuntuu, että kyydeille olisi tarvetta, suosittelen ottamaan selvää eri vaihtoehdoista :)
KOvasti yritän pysyä kärryillä eri vaihtoehdoista, mutta välillä viidakko tuntuu läpipääsemättömältä. :)
PoistaOnkohan nämä kyydit sellaisia, joihin äiti kelpuutetaan mukaan vai pitäisikö Valon yksin suhata?
Voit olla saattajana mukana ja ilman eri maksua.
VastaaPoistaHienoa!
PoistaTärkeitä ajatuksia ajattelet :) Toivottavasti tulevaisuudessa näistäkin asioista päättävien tietoisuus todellisesta arjesta vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten perheissä lisääntyy ja sitä kautta ymmärrys. Tärkeää työtä teet myös sinä, kun avoimesti ja julkisesti kerrot kokemuksistasi. Näistä voi joku jotain oppia :)
VastaaPoistaP
Tavallaanhan on niin, että tietoisuutta, ymmärrystä ja osaamista ei voi vaatia ihmisiltä, joiden työtehtävät ovat todella laajat. Juuri siksi palveluiden käyttäjät tarvittaisiin mukaan suunnittelemaan palveluita ja toisaalta ja juuri siksi palveluiden täytyisi olla tarpeeksi joustavia rakenteiltaan.
PoistaNoista vakitakseista tuli vielä mieleeni. Ei välttämättä johdu huonosta palvelusta tai ilkeydestä se että vakitakseja on vaikea saada, syynä voi olla ihan rahakin.
VastaaPoistaNimittäin se on takseille aika sitovaa jos sopii jonkun kyydin pari kertaa viikossa, silloin on kiinni siinä eikä ole niitten aikojen ympärillä vapaa ottamaan muita kyytejä, ei varsinkaan mihinkään pitemmälle meneviä, niintä kauemmaksi menevistä kyydeistä kun taksiyrittäjä saa parhaimmat tulot. Heidänkin kun täytyy ajatella vähän ihan kannattavuuttakin. Varsinkin jos teidän lapsen sairaalakyydit eivät ole pitkiä matkoja niin taksit voivat juurikin ajatella sitä kannattavuutta ja aikojen sitovuutta.
Edelleen neuvoisin neuvottelemaan taksien kanssa, ihan asiallisesti ja kysymään ja etsimään joustavaa ratkaisua, esim. yksi veisi ja toinen tulisi hakemaan. Miettimään jonkunlainen "kuljetusrengas" mihin kuuluisi useampi taksi kuin vain yksi tai kaksi.
Varmasti ihan totta tämäkin, toisaalta jos tarvittaisiin säännöllistä kyyditystä ja vaikka esim. hiljaiseen arkipäiväaikaan, niin olisihan siinä myös säännöllinen, varma tulonlähde taksikuskille?
PoistaPeruskuviot Kuljetuspalvelustahan tässä yllä jo ovatkin, mutta kehoittaisin, että jos tulee päätös, että joudutte käyttämään kuljetusmuotona tuota Matkapalvelukeskusta, ettekä saa tehdä sopimusta jonkun Vaki-Invataksin kanssa, jolta voi tilata kyydin suoraan, että valittaisit päätöksestä laittaa Valo Matkapalvelukeskuksen käyttäjäksi, sillä vaikka tuo yllämainittu yhdistelykielto järjestyisikin, on vielä se juttu, että pitää tosiaan tilata auto vähintään 40 minuuttia ennen haluttua lähtö aikaa, tai niinpäin, että mainitsee tilauksessa ehdottoman perilläoloajan, lähtöajan mukaan tilattaessa, järjestelmä tosiaan arpoo kaikki ajat 20 minuuttia ennen, tai jälkeen lähtöajan, sekä jos tilaa perilläoloajan mukaan, järjestelmä arpoo perilläoloajaksi jopa 20 minuuttia ennen sitä toivottua. Ei vielä mainittu yllä, eli KELAN korvaamiin terveydenhuoltokäynteihin, näitä ei saa käyttää, joka henkilökohtaisesti, on minusta typerää, sillä onhan sairaalassakäynti myös asiointia, niin itse Potilaana, kuin käydessä jotakuta katsomassa.
VastaaPoistaTuo kela-juttu on byrokratian helmiä. On ärsyttävää, että palvelun järjestäjä / kustantaja vaihtuu sen mukaan, mikä on matkasi määränpää. Koko systeemi tuntuu muutenkin hyvin sekavalta ja vaikeaselkoiselta.
PoistaSaa nähdä, milloin päätös tulee ja millaisessa muodossa. Epäilen, etten osannut täyttää lappua tarpeeksi vaativin äänenpainoin, olisi pitänyt jaksaa perehtyä näihin asioihin etukäteen ennen kuin haen etuutta...Nyt kaduttaa.
Niin tarkennan vielä vastaukseeni noihin vakitaksikyytehin. Pitää erottaa mitä kyytejä ajaa, siis kuka ne taksikyydit myöntää, 18 matkan kyydit myöntää vammaispalvelu ja ne ovat virkistys- ja asioimiskäyttöön, mutta lääkärireissut ym. sairaanhoito- ja kuntoutusmatkat myöntää Kela. Niissä voidan käyttää sitä vakitaksia, tietty myös niissä virkistysmatkoissa kun sopii taksin kanssa. Kelan myönttämistä matkoista mihin Kela myöntää oikeuden vakitakseeihin, en tiedä miten ellei sitä vakitaksia löydy, niin voiko Kela sihen jotenkin vaikuttaa?
VastaaPoistaSitä kantsii kysyä Kelalta ja kertoa ohnelmastaan heille josko osaisivat neeuvoa.
Kiitos selvennyksestä, tämän olen ainakin nyt sisäistänyt ja oppinut. Kuinkahan tuota etuutta KELAsta haetaan, vapaamuotoisesti vai tarvitseeko jonkun lausunnon (todennäköisesti?)
PoistaJos menee jotakuta sairaalaan vierastunnilla katsomaan, ne matkat voi ajaa 18-matkan kortilla, mutta jos kyseessä siis sairaanhoitomatka, ne ajetaan Kelan piikkiin ja näillä matkoilla on vuotuinen matkakatto minkä yli menevät matkat ovat maksuttomia. Pahoitteluni ellen ole osannut näitä kyllin selkeästi kertoa.
VastaaPoistaJa se maksu/matkakatto oli aika korkea, useita satoja euroja, eikö totta?
PoistaSaattaja näillä kaikilla matkoilla, sekä opiskelu / työ- että asiointimatkoilla saa olla mukana, eli voit päästä matkustamaan Valon mukana. Mulla on myös näissä saattajaoikeus, eikä sitä olla millään tavoin rajattu, kuka voi toimia saattajana. Mukaansa voi valita kenet tahansa oman tarpeen mukaan :)
VastaaPoistaHienoa, tämän ei pitäisi siis olla ongelma. :)
Poista" M. M.joulukuuta 12, 2015
VastaaPoistaKiitos selvennyksestä, tämän olen ainakin nyt sisäistänyt ja oppinut. Kuinkahan tuota etuutta KELAsta haetaan, vapaamuotoisesti vai tarvitseeko jonkun lausunnon (todennäköisesti?)"
Tapahtuu niin että pyydät ihan terkkarista hoitajan kirjoittaman pitkäaikaisen todistuksen erityisajoneuvon tarpeellisuudesta. Muistelisin että pisin aika minkä voivat kirjoittaa on 2 vuotta. Tähän voi kirjoittaa myös sen että tarvitsee oman vakitaksin eikä kimppakyytiä - siis sitä missä kerätään useampi matkustaja samaan kyytiin. Tämän paperin saa siitä luukulta heti, ei tarvitse odottaa sen pitempään. Sen voi siis kirjoittaa hoitaja, ei tarvita lääkäriä.
Tämä todistus sitten toimitetaan Kelaan. Mitään omaa hakemusta ei tarvita enää, mutta ihan omina saatesanoinaan siihen voi liittää perustelut miksi tarvitsee todistuksen vielä pitemmäksi aikaa kuin sen terkkarin kirjoittaman max. 2 vuotta, perustelut esim. että diagnoosi ei tule muuttumaan tai sairaus on pysyvä. Näin Kela voi myöntää sen toistaiseksi.
Tämä Kelasta saatu todistus Oikeus erityisajoneuvon käyttöön näytetään taksikuskille. Todistuksessa on vielä ohjeet kuinka sitä käytetään ja millä matkoilla.
Kelan matkojen omavastuu on... en muista nyt... mutta jotain 250€.
Koska Kela korvaa sairaanhoito- ja kuntoutusmatkat, niin sitä vammaispalvelun 18-matkan korttia ei voi käyttää sairaanhoitomatkoihin. Siksi toisekseen kun Kelan matkakatto on täyttynyt sinä vuonna saa vapaakortin ja loppuvuoden matkat ovat maksuttomia.
Kiitos avusta ja neuvoista!
PoistaOnko siis niin, että ensin täytyy pulittaa tuo 250e ennen kuin alkaa saada kyytejä sillä halvemmalla hinnalla?
Eikö siinä vaiheessa kun eskari alkaa saa maksuttomat taksikyydit eskariin? Ainakin koulukyydit saa, ei kai eskarikyydit ole kuntakohtaisia? Mutta nuo kaikki 18-matkan kyydit ja kelakyydit kannattaa selvittää ja hakea, ja vammaispalvelusta pyydä päätös kirjallisena että voit tarvittaessa valittaa.
VastaaPoistaSellainen on olemassa kuin sosiaaliasiamies, en tiedä onko lääneittän, sairaanhoitopiireittäin vai miten. Laita sähköpostia useammalle sosiaaliasiamiehelle, kysy mitä voit saada ja miten, miten haet jotain kelalta tai vammaispalvelusta, mitä perusteluja, liitteitä ym. mukaan. Jos saat matkajutuista kielteistä päätöstä, kysy sos.asiamieheltä seikkaperäiset neuvot miten jatkat.
Nykyisenä atk-aikana on niin helppoa lähettää samat kirjeet ja kysymykset useammalle henkilölle. Ja ellet ole vielä tehnyt, niin kaikki hakemukset talleta koneellesi, sieltä ne on helppo ottaa taas muokattavaksi kun seuraavan kerran tarvitset, ei tarvi kaikkea alusta saakka kirjoittaa.
Kiitos vinkeistä!
PoistaValo olisi tosiaan oikeutettu taksikyyteihin myös päiväkotiin, olen vaan kokenut kätevämmäksi tuoda ja viedä kun matka ei ole pitkä. Taksien kanssa ollaan aikatauluissa kiinni, nyt vähän vapaampia vielä hetkisen ennen kun koulu alkaa. :)
Piti tosiaan sanoa, että jos ei tipu automaattisesti, vaadit sen kirjallisen Päätöksen valitusohjeineen, mutta voi olla vaikea juttu, sillä kuulin muutama tunti sitten Tapauksesta, jossa molemmat, aivan tarhaikäisen Lapsen Vanhemmat, ovat näkövammaisia ja näinollen, kummallakin henkilökohtainen Kuljetuspalveluoikeus. Samoin, kuin minullekin, oli heille tullut alkusyksystä sellainen kiva lomake, jossa kysyttiin, että "minut voidaan siirtää takaisin Helsingin Matkapalvelukeskuksen Asiakkaaksi," johon joko ruksattiin kyllä, tai ei ja jos ruksasi ei, piti erittäin tarkkaan perustella, että miksi ja oltiinpahan siellä perusteltu ihan sillä, että vaikeuttaa oleellisesti Lapsen kuljettamista Tarhaan aamulla jne, vaan ei mennyt läpi Sossussa, ei seuraavassakaan Valitusvaiheessa, eli meneepähän pian Hallinto-oikeuteen. Onhan tästä ollut ainakin yksi suuri mielenosoitus Hesassa syyskuussa 2003, jossa iskulauseina todettiin mm, "kimppakyyti Päättäjille, "tavaraa voi rahdata, mutt ihmisiä ei ja "me emme ole tavaroita, me olemme ihmisiä," eikä Kananai o-Aulikki, eli Kananoja, "päässyt" tulemaan paikalle, eli ei uskaltanut, sillä hänhän tuon idean Tasavaltaamme toi! Kass, että Hesa, vain pitää kynsinhampain kiinni matkojen yhdistelystä, vaikka esim. Espoo, lopetti vastaavan systeeminsä vuoden 2010 alusta, kun totesivat lopulta, ettei se säästä mitään, eikä Vantaalla, ole moista edes aloitettukaan, vaan siellä saatiin pahimmat Väärinkäyttäjät muullatavoin kuriin, eli jonkunlainen tehorazzia ja kortti pois! Vaikka olisikin jopa oikeus tilata auto mistä vain ja/tai ottaa tolpalta mahdollisuuksien mukaan, on järjenkäyttökin suotavaa, eli jos ehtii, kannattaa käyttää myös yleisiä, sillä vaihtelu virkistää, kuulee, miten Kuski, nostaa Humalaisia ulos antaen vielä heille jatko-ohjeiksi, että "opettele kävelemään" ja voihan olla, että Kuski, jaksaa selittää koko matkan aikana sanotaanko Munkkivuoresta Meilahteen, mitä pensaita, näkyy vasemmalla puolella jne ja pianhan saadaan kuulla automaattisia pysäkkikuulutuksia Alma Pöystin äänellä, kunhan uudet systeemit asennetaan paikoilleen. Ja jos Uuno Turhapuro vuonna 1982, sai lisämaksusta puhelinnukutuksena iltasadun, jospa joskus kaikki Kansa, saisi lisämaksusta palvelun, jossa Kuski elittää koko matkan aikana Hesasta Kilpisjärvelle, mitä kasveja, minkä merkkisiä autoja jne, näkyy ikkunoista, mutta toisaalta, ehkä sen tekee Iphonen tiedetyt sovellukset ihan yhtä mallikkaasti.
VastaaPoistaMeidän kuljetuspäätöksistä ei kuulu mitään edelleenkään. Sosiaalityöntekijä jäi lomalle viime viikolla, joten saattaa olla, että nämä ovat ensi vuoden asioita. "Innolla" odotan, millaisia käänteitä tämä(kin) juttu saa.
Poista**Onko siis niin, että ensin täytyy pulittaa tuo 250e ennen kuin alkaa saada kyytejä sillä halvemmalla hinnalla?**
VastaaPoistaVuonna 2015 tuo matkakatto on 272€. Sen jälkeen Kelan korvaamat sairaanhoito- ja kuntoutusmatkat ovat maksuttomia.
Tämä Kelan sivuilta vuodelta 2015:
"Matkakatto
Jos sairaanhoitoon tai kuntoutukseen liittyvien matkakustannustesi omavastuut kalenterivuoden aikana ylittävät 272 euroa, Kela maksaa ylittävän osan tarpeellisista matkakustannuksista kokonaan.
Matkakattoon eli vuotuiseen omavastuuosuuteen lasketaan mukaan sekä matkojen omavastuuosuudet että niitä pienemmät kertakustannukset. Muista hakea myös kiinteää omavastuuosuutta pienemmät matkakustannukset kuuden kuukauden kuluessa matkan tekemisestä
Kela seuraa matkakaton täyttymistä. Kun se on täyttynyt, saat postitse matkakattokortin. Korttia näyttämällä sinun ei tarvitse maksaa matkasta taksin kuljettajalle, jos hän on tehnyt Kelan kanssa valtakirjasopimuksen. Myöskään ambulanssikuljetuksesta ei tällöin peritä maksua.
Jos sinulta peritään matkasta maksu, voit hakea matkakuluista korvausta jälkikäteen."
Kiitos selvennyksestä!
PoistaKiitos hyvästä blogista. Matkakatosta sen verran vielä, että summiin on tulossa muutoksia 2016. "Hallitus esittää, että Kelan korvaamien matkojen omavastuu nousisi nykyisestä 16 eurosta 25 euroon yhteen suuntaan tehdyltä matkalta. Matkakorvausten vuotuinen omavastuuosuus (ns. matkakatto) nousisi 272 eurosta 300 euroon." Kela on koonnut muutoksia tälle sivulle: http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/muutoksia-kelan-etuuksiin-vuonna-2016?_101_INSTANCE_bXQwrAFx2FGH_redirect=/
PoistaMukavaa, että blogista on iloa.
PoistaMelkeinpä tuo 25 euron omavastuuosuus on sellainen, että meidän matkat ei mene kuin muutaman euron sen yli kun Helsingissä matkat ei suuntaansa ole kauhean pitkiä... Toisaalta näen sen kuitenkin aika kalliina, jos jokainen sairaalamaksu maksaa sellaisen 50-60 euroa.. No, ehkäpä tässä pikkuhiljaa nämäkin asiat aukeaa ja saadaan sellaiset palvelut käyttöön, jotka meitä hyödyttävät.
Kuljetustarvetta meillä ei ole (koulukyytiä lukuunottamatta), mutta tuota kouluasiaa kommentoisin ...
VastaaPoistaMinustakin kehitysvammaisen koulun (vai saako sanoa "koulun") aloittamiseen liittyi ihan turhaa byrokratiaa. Kun lapsi ei tule ikinä normaalia oppimäärää suorittamaan, niin miksi moinen vaiva? Vanhempien kiusaamista, ja kun sille ajalle olisi meillä omaishoitaja-orjilla muutakin käyttöä. Kaipa silläkin työllistetään muutaman sosiaalialan ihminen lappuja täyttämään?
Toivottavasti kouluasia etenee kuitenkin kohtuullista lopputulosta kohti :)
Kiitos. Kyllähän se kai etenee vääjäämättä kohti koulun penkkiä Valonkin tie. :) Tai ainakin kielikuvan tasolla, Valohan ei ikinä tule koulun penkeissä istumaan, vaan omassa apuvälinetuolissaan. Pitääkin varmaan ottaa selville milloin kouluun ilmoittautumiset on, kun meille tuskin tulee mitään kutsuja kun Valo on liian nuori...
Poista