perjantai 28. maaliskuuta 2014

Mitä ajattelin tänään

Jotkut ovat sitä mieltä, että koska Suomessa on kohtuullisen kattavat ja hyvät sosiaali-, terveys-, ynnä muut palvelut niitä ei saa kritisoida. Ehkä ajatuksenkulku menee jotenkin niin, että pitää olla tyytyväinen siitä, että saa edes jotain, kun maailmassa on niin paljon paikkoja, joissa apua valtio tai kaupunki/kunta ei auta.
Ei se palautteen antaminen minustakaan niin mukavaa ole. Aina kun tajuan, että sitä pitää antaa, lävitseni valahtaa epätoivon aalto. "Äh, onko taas pakko?" Palautteen antamisessa on aina sekin puoli, että toisaalta ymmärtää ne syyt, joiden vuoksi palvelua huononnetaan tai se ei toimi ja tietää varsin hyvin senkin, että syy on aivan muualla, kuin siinä tai niissä ihmisissä, joille palautteen antaa. Mutta jollekin taholle se on aina annettava ja sitten toivottava, että kyseinen ihminen vie viestiäni eteenpäin ja se päätyy niidenkin korviin, joilla on asiassa oikeasti vaikutusvaltaa.

Hirveän helposti tulee ajateltua, että kyseessä on asetelma me vastaan ne. Vaikka oikeastaanhan me täällä kohtuullisen demokraattisessa Suomessa muodostamme oman yhteiskuntamme. Äänestämme poliittiset päättäjämme palleillensa. Kaikki päättäjät, niin poliittiset kuin virkamiehet ja yritysten johtajatkin, ovat myös yhteiskuntamme jäseniä. Ongelmana on tietysti se, että kaikilla meillä on omat arvomme ja arvojärjestyksemme ja joskus ne ovat vastakkaisia tai eri järjestyksessä.
Haluan uskoa demokratian voimaan ja siihen, että pitämällä ääntä omista arvoistaan ja puolustamalla niitä, voi oikeasti herättää ajatuksia ja keskustelua.

Olen tosi kiitollinen siitä, että Valo ja me vanhemmat saamme monia hyviä palveluita ja kädenojennuksia yhteiskunnalta. Mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää on tosi tärkeä juttu. Kuten myös vammaistuki ja omaishoidontuki, jotka mahdollistavat sen, että rahallisesti pystyy tekemään lyhyempää työpäivää. Arvostan sitä, että Kela korvaa lääkkeitä. Ja sitä, että terveyden- ja sairaanhuoltomme maksaa hyvin vähän meille asiakkaille ja on - kuitenkin ja kaikesta kirjoittamastani huolimatta ;) - korkeatasoista. Maksan veroni kiitollisena ja olen valmis antamaan niistä myös niihin yhteiskunnan velvollisuuksiin, jotka eivät kosketa minua.
Silti ajattelen, että koska käyttämämme palvelut on tehty meitä varten ja meille, niistä saa antaa palautetta. Miten muuten ne koskaan voisivat kehittyä? Kun huomautan puutteesta tai kyseenalaistan palvelun tuottajan tapaa toimia tai toiminnan pohjana olevia arvokysymyksiä, ei se ole tarkoitettu henkilökohtaisena arvosteluna sille ihmiselle, jolle palautetta annan, vaan vilpittömästi toivon, että asia kantautuu niiden korviin, joiden käsissä on enemmän valtaa ja että se herättää keskustelua heidän piirissään.

Sitä ajattelin tänään.

6 kommenttia:

  1. Hei! Luen blogiasi säännöllisesti ja aina haluaisin ostaa sinulle kimpun ruusuja jaksamisestasi. Olen kehitysvamma-alalla työskennellyt noin 25 vuotta ja edelleen haluan oppia uutta sekä kerrata hyvää vanhaa. En ole koskaan tuntenut olevani täysoppinut ammattilainen ja mielestäni hyvä niin. Teiltä vanhemmilta opin jatkuvasti ja se on paljolti palautteen ansiota. Ei mitään palveluita voi tuottaa, kehittää ilman käyttäjien monipuolista palautetta. Kommentit ovat tärkeitä. Itse koen, että yhteistyö asiakkaan ja omaisten kanssa on ensisijainen asia, koska siinä tehdään yhteisessä tahtotilassa ihmisen parhaaksi. Toivoisin, että anna palautetta aina kun jaksat niin hyvässä kuin huonossakin asiassa. Toivon teille hyvää viikonloppua koko perheelle! T. PV

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiva, että luet blogia ja ihan mahtavaa, että kaltaisiasi ihmisiä työskentelee kehitysvammaisten kanssa! Kamalinta on törmätä työntekijään, joka kuvittelee tuntevansa lapseni paremmin tai tietävänsä automaattisesti meitä vanhempia konsultoimatta, miten lapseni kanssa toimitaan. En vähättele ihmisten ammattitaitoa, mutta on joka kerta yhtä loukkaavaa törmätä tällaiseen asenteeseen.
      Minä huomaan, että olen tullut Valon kasvaessa palautteen antamisessakin rohkeammaksi. Tartun ärhäkämmin epäkohtiin ja olen myös todennut, että suurin hyöty palautteesta tulee, kun sen antaa mahdollisimman nopeasti ongelman havaitsemisen jälkeen. Toisinaan on kyllä niin kiukkuinen jostain jutusta, että täytyy vähän sulatella ennen kuin avaa sanaisen arkkunsa... :)

      Hyvää viikonloppua myös sinulle!

      Poista
  2. Palautteen antaminen on ihan oikein ja myös palvelun tuottajan kannalta hyödyllistä, koska se auttaa kehittymään. Olen ollut yli kolmekymmentä vuotta terveydenhuollon virkamiehenä, ja tiedän, että suhtautuminen palautteeseen on tuona aikana muuttunut aika totaalisti. Nykyään negatiiviseenkin palautteeseen suhtaudutaan, jos ei nyt aivan riemastuneesti (niin kuin Japanissa, missä - kuulemma - kaikki ovat hirmuisen innostuneita siitä, että löytyy prosesseista heikkous, jonka voi parantaa), kuitenkin hyvin vakavasti: ne käsitellään aika systemaattisesti ja todella mietitään, missä on mennyt pieleen. Jatka siis vaan palautteen antamista; autat sillä koko julkisen palvelun muutosta entistä paremmaksi. T. Jaakko

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo esimerkki japanista hymyilyttää. Uskomatonta, miten omalla asenteellaan voikin vaikuttaa niin paljon siihen, miten asiat kokee. On tosi hienoa, että julkisella sektorillakin, vaikka toiminta on pitkälle valtion rahoittamaa (ja sikäli asiakas voi äänestää jaloillaan vain valitsemalla yksityisen palvelun), ongelmiin puututaan ja niiden korjaamista pidetään tärkeänä.
      Positiivisesta palautteesta ajattelen, että sitä pitäisi antaa paljon enemmän; ystävälliselle bussikuskille, sairaanhoitajalle, jolla on aikaa katsoa ja auttaa meidät ulos huonosti hankalasti aukeavasta ovesta ja niin edelleen. Hyvä palvelu vastaa asiakkaan tarpeisiin, mutta vielä parempaa palvelua on se, kun ihminen kohtaa palvelutilanteessa toisen ihmisen, se on kirsikka kakun päällä.

      Poista
  3. Palautteen antaminen, niin negatiivisen kuin positiivisenkin, on joskus se ainoa voima mikä saa minkäänlaista muutosta aikaan.

    Olen itse ollut useamman kerran erilaisilla sairaalan osastoilla hoidettavana. Ja peräti kolmelta eri osastolta on minulta pyydetty (sairaanhoitajat, osastonhoitajat) kirjallista palautetta saamastani kohtelusta ja hoidosta. Jokaisella kerralla ovat tienneet, että palaute tulee olemaan hyvinkin negatiivista. Mutta ovat myöskin jokaisella kerralla sanoneet minulle, että he eivät omin avuin saa tilannetta muutettua, vaan tarvitsevat asiakkaalta palautetta kirjallisena ja mielellään omalla nimellään.

    On rohkeaa lähteä arvostelemaan ja arviomaan muiden tekemään työtä, varsinkaan jos itse ei ole alan ammattilainen. Mutta aina silloin, kun kertoo omasta kokemuksesta ja omasta tuntemuksesta, niin sitä ei kukaan voi teilata vääräksi. Mutta aina saa ja pitää peräänkuuluttaa omia ja lastensa oikeuksia! Ja jokainen meistä ihan oikeasti maksaa pitkän sentin elämänsä aikana näistä palveluista veroilla...

    Itse olen ottanut tavoitteeksi antaa myös positiivista palautetta aina, kun siihen on yhtään syytä. Mikään ei pelasta hoitohenkilökunnan työpäivää niin hyvin, kuin asiakkaalta saatu pienikin positiivinen palaute :)

    Voimia ja rohkeutta sanoa ja kertoa miten hommat toimii vai toimiiko...
    Kipa

    VastaaPoista
  4. Se on niin totta, että kenenkään tuntemus tai kokemus jostain palvelusta ei voi lähtökohtaisesti olla väärä. Itse myös annan palautteeni aina omalla nimelläni. Se kontrolloi myös hyvin sitä, että pysyy asiallisuuksissa, kun seisoo sanojensa takana. :)

    VastaaPoista